Oblicza epok – podręcznik do języka polskiego dla uczniów klas 4 szkół ponadpodstawowych

Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Klasa 4 stworzony w myślach o uczniach” klas 4 liceów ogólnokształcących oraz techników. Zakres treściowy pokrywa się z podstawą programową przewidzianą dla uczniów, którzy przygotowują się do egzaminu maturalnego z języka polskiego, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.

Umiejętności

Umiejętności, jakie uczeń nabędzie w trakcie pracy z podręcznikiem przydadzą mu się nie tylko na egzaminie maturalnym, ale także i w codziennym życiu. Uczeń nauczy się logicznego, jak i abstrakcyjnego myślenia, które przyjdą z pomocą w czasie interpretacji dzieł literackich oraz przy dłuższych wypowiedziach pisemnych, rozprawkach. Opanuje także zdolność samodzielnej pracy. Przyswoi nieszablonowe słownictwo, bogacące wypowiedzi ustne. Nauczy się także formuły zadań maturalnych, przyzwyczai się do nich oraz nabędzie umiejętność poprawnej argumentacji swoich odpowiedzi. Podręcznik pokaże także jak formułować odpowiedzi do zadań typu czytanie ze zrozumieniem.

Struktura podręcznika

Podręcznik został skonstruowany chronologicznie, analogicznie do następujących po sobie epokach historycznych. Takie ułożenie tematów pozwoliło na stworzenie prawdziwej sinusoidy, która ukaże uczniowi wszystkie zależności oraz wypływy epok na sobie. Lekcje zawierają także zestawione ze sobą teksty literackie, które pochodzą z różnych okresów. Teksty zostały opatrzone w pytania, co zachęca ucznia do dalszego poszukiwania wiedzy. Na przestrzeni książki można znaleźć liczne propozycje tematów do dłuższych wypowiedzi pisemnych, ustnych oraz projektów grupowych. W środku znajdują się także liczne miniprzewodniki, których zadaniem jest systematyzacja wiedzy. Na końcu każdego działu znajdują się bloki powtórzeniowe, które pozwolą na kompleksowe powtórzenie wiadomości.

 

Podręcznik jest efektem pracy zbiorowej Adama Kalarczyka, Dariusz Trześniowskiego oraz Dariusz Chemperka – opiekunów dydaktycznych setek uczniów w całej Polsce, których zadaniem jest nie tylko przygotowanie uczniów do licznych egzaminów, ale także uwrażliwienie ich na literaturę.